peterpent.reismee.nl

Varanasi's lijkenvuur

En masse bezoeken Hindoeïstische pelgrims de heilige stad Varanasi. Wij bezochten in deze hysterische stad een crematie. Dat ging als volgt:
Een willekeurig lijk wordt op een aantal houten balken gelegd. Dit lijk moet aan twee strenge criteria voldoen: Hindoestaans en daadwerkelijk overleden. Vervolgens wordt dit lijk door familie en vrienden krijsend en zingend in optocht door de stad vervoerd. Tot nu toe net carnaval. Aan de oever van de heilige Ganges vindt een korte ceremonie plaats. Daarna gaat de hens erin. En wij mogen kijken. Met chips, cola en fotocamera in onze handen. Als de vlezige delen zijn opgebrand worden de resten in de Ganges gedumpt. In de Ganges staan jongens die onmiddellijk nadat de resten gedumpt zijn het as zeven op zoek naar gouden ring of tand. De één zijn dood is de ander zijn brood.
Na dit ritueel stijgt de ziel van de gestorvenen linea recta naar Walhalla.
Een aantal overledenen komt niet in aanmerking voor hierboven beschreven ritueel. Doden onder de tien en doden als gevolg van een slangenbeet worden verzwaard met stenen vanaf een bootje in de Ganges gemikt. Dit is overigens dezelfde Ganges als waarin de bevolking hun haar wast en hun tanden poetst. Vanochtend zagen we een badende bejaarde haar tanden flossen met een in staat van ontbinding verkerende kinderteen.

Fijn beroep trouwens, lijkverbrander. Zeker in tijden van Corona. 'Hoe was je dag schat?' 'Druk lieverd. Had een familiedag vandaag. Ma Sandra fikte als een dolle. Blijkt dat lange klithaar van haar toch nog van nut te zijn geweest. Pa had obesitas. Zijn buikte drupte. Duurde even. En hun zoon kreeg ik niet aan. Extra fles spiritus hielp gelukkig. Wel fijne werkdag gehad verder.'

's Avonds bezochten we een vrolijker ceremonie. Iets met priesters en lichtjes. Nicole en ik zagen er de schoonheid van in. De altijd genuanceerde Lars de cultuurbarbaar had de volgende mening over de indrukwekkende ceremonie: 'flut met peren'.

Ook Boeddhisten halen hun hart op in Varanasi. We waren in Sarnath, nabij Varanasi, waar een punt is waar Boeddha voor het eerst zijn discipelen onderwees. Over zijn vier waarheden. Dit punt is heilig. Allemaal best hoor. Leuk en aardig, maar ik onderwijs al jaren. Over al mijn waarheden. En dat zijn er meer dan vier kan ik u vertellen. Om daar nou een punt van te maken? Ben je mal. Laat staan een heilig punt! Bescheidenheid siert de mens.

Sonja

Nog nooit met zo’n grote lach op m’n gezicht een verhaal over een crematie gelezen ?

Janine

Krijg er een goed beeld van zoals je het beschrijft ?
Jullie jezelf ook nog gewassen in de heilige Ganges natuurlijk ?

Ansi

Beeldend geschreven! Lach op mijn gezicht.
Ga zo door???

Peter van Dijk

Dank voor jullie reacties.
De crematie voelt wel beschamend om naar te kijken. Andermans verdriet als toeristische trekpleister.
En Janine, denk als ik me een keer was daar dat ik er een gratis lepra voor terug krijg.
Tante Ans, fijn dat je mijn reiscolumns waardeert!

Hvdveken

Het is alleen maar erger geworden. Hygiene is daar een onbekend woord.

hvdVeken

En daar zijn de wonderen de wereld nog niet uit. Schitterend en bizar!!