peterpent.reismee.nl

Levende God in Kathmandu

We bevonden ons tussen een onrustige menigte op een binnenplaats in Durban Square in Kathmandu. Een pratende Nepalese theemuts commandeert ons: 'No pictures!' Het schieten van een stiekeme foto lijkt bestraft te worden met een pijnlijke dood, als ik haar blik tenminste juist interpreteer.
De mensenmassa gehoorzaamt. En dat wordt beloond.
Daar verschijnt ze. Op het bordes. Ze steekt haar zwaar opgemaakte koppie door het venster. Zielloos staart ze over de hoofden van alle belangstellenden. Zes jaar oud is ze. Deze kleuter wordt gezien als levende God.
Het Nepalese gedeelte van de toeschouwers wil haar teennageltjes lakken en haar in haar onvolgroeide oortje fluisteren hoezeer ze haar aanbidden.
Ik zou haar met liefde over de balustrade trekken. De vrijheid in. Zodat ze kan freubelen met barbies. Of kliederen met smurvensnot. Samen met andere kleuters.
Helaas is dat niet haar bestemming. Ze mag niet naar buiten en is bij haar ouders weggerukt. Het lot van een levende God.

In Kathmandu bezochten we de highlights. De apentempel deed haar naam eer aan. Honderden apen voeden zich met afval dat toeristen achterlaten.
Verder zijn we vooral op hier. Futloos. Vermoeid van de intensieve reis. Toe aan huis. Toe aan vakantie.

De reis was een ongekend avontuur. Een gekoesterde droom kwam uit: samen met mijn zoon een wereldreis maken. Dat was fantastisch. Lars was fantastisch.
Reizen zal zijn wereldbeeld ontwikkelen, zoals het ook het mijne ontwikkelde. Het leren kennen van onze wereld brengt nuance en begrip. Zeker niet altijd, maar wel in z'n algemeenheid. Plus het besef dat we zondagskinderen zijn, simpelweg omdat onze wieg in Nederland stond.
Mijn laatste wereldreizen maakte ik alleen. Reizen met Lars en Nicole maakte de reiservaring zoveel mooier. Nicole mijn veilige haven. Met mijn altijd drukke hoofd vind ik bij haar de rust die ik zo zoek. Ik zal met trots haar ring dragen.

Dank aan alle lezers van mijn reisblog. Alle grappige, hartverwarmende en geïnteresseerde reacties deden me goed.
Mijn reiscolumns zijn nu ook te lezen op de website van Djoser (www.djoser.nl).

Reacties

Reacties

Jolanda

Fijn jullie snel weer te zien!!

Janine

Welkom thuis, we zijn benieuwd naar jullie verhalen!

Ansi

Fijn weer naar huis!
Tot gauw ?

soraya

bedankt voor jullie mooie verhalen en foto's, wat hebben jullie een bijzondere reis gemaakt, deze herinneringen nemen jullie mee voor de rest van jullie leven, koester deze..... goede terugreis en straks succes met de voorbereidingen van jullie huwelijk....

Ansi

En dan ben je weer thuis,indrukken verwerken,uitrusten,weer genieten van je eigen friise douche ,bed en poetsen hoef het eerstejaar niet meer! Jullie hebben nu gezien hoe het anders kan??

Wendy

Dankjewel voor de mooie foto’s leuke grappige verhalen van jullie prachtige avontuur.
Wat een mooie bijzondere reis hebben jullie gehad!
Welkom thuis.
En hoor heel graag nog live van jullie.
Tot snel!

Joyce

En wat was het leuk om jullie verhalen te lezen. Iedere keer weer een lach op mijn gezicht ?

Toos van lokven

Gelukkig weer veilig thuis na een zo mooie reis

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!